ponedeljek, 1. september 2014

Srce - popek življenja

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Le malo je trenutkov, ko nas občutja sreče zaslepijo s svojo bolečino, v kateri navkljub neizmerni krhkosti uzremo nedotakljivo moč. In kako drugače opisati svilnato podobo cveta, odprtega za telo druge vrste? Premislek o porazih, ki nas v resnici jačajo in delajo iz nas zmagovalce, me napeljuje na misel, da so naša srca kakor cvet. Odprta za vsakogar, ki ga uspemo vsaj za kratek trenutek uzreti izza motne zavese nedoločljivosti. Jasno in čisto, da nemudoma poželimo prav z njim podeliti trenutek svojih spoznanj, doživljanj in čustvovanj.

»Če govorimo o samih sebi, o drugih ali tudi preprosto o stvareh, potem se hočemo v svojih besedah – lahko bi rekli – razkriti: hočemo dati vedeti, kaj mislimo in čutimo. Drugim pustimo, da vržejo pogled v našo dušo,« (str. 338) je zapisal Pascal Mercier v romanu Nočni vlak v Lizbono (Didakta, 2010). Težko bi me kateri izmed mnoštva sestavkov, posvečenih duši in besedam, opisal bolje, saj v množici vseh, ki se jim ne želim razodeti, preprosto molčim. Popek srca se zapre. Ker potrebuje svoj mir, svojo varnost – svoje zavetje, ki ga v tovrstnih trenutkih zmore uzreti le v sebi samem. Zaščita pred ranljivostjo, ki hodi z roko v roki s tistimi, ki nas ne razumejo in mi ne njih, kliče po umiku.

A z ljudmi, ki jih čutimo blizu, četudi si tega ne znamo razložiti, umik ni nikdar potreben. Niti takrat ne, ko se popek vendar kdaj tudi ne razpre v vsej veličini. A za to niti ni potrebe. Razumevanje pogostokrat zazveni celo v tišini. Ki pa ne kriči po umiku, marveč zbliževanju. Kdaj s tistimi, s katerimi imamo bogato skupno zgodovino, kdaj brez te. Tudi poezija, ta večna nit v trenutek ujetih čutenj, v meni vse pogosteje hrepeni po zbliževanju – z likovno podobo, fotografijo in glasbo. Pascal Mercier je prav tako zapisal, da »o poeziji ne sanjarimo. Poezijo beremo. Beremo jo z jezikom. Živimo z njo. Čutimo, kako nas gane, spreminja. Kako prispeva, da naše življenje dobi obliko, barvo, melodijo. O njej ne govorimo, še manj pa jo delamo za topovsko hrano neke akademske kariere.« (str. 384)

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Poezija preprosto je. Tako kot umetnost sama. In živela bo celo tedaj, ko bodo naša srca že davno zaprta za vse tostranske izkušnje. In vendar, je zapisala Milena Sušnik Falle v svoji pesniški zbirki Tempus Fugit / Čas beži (Samozaložba, 2009):

Vsi smo,
kot popisan list
knjige življenja,
ki slej ko prej
v barantanju s časom, zbledi.

In vendar ...
nemočni tolažniki,
z bolečinami pod sabo, preziramo
minljivost stvari.
Prav zato, ker je skorajda sleherni segment tega sveta zavezan k minljivosti, se velja vprašati, v čem in s kom iskati osmišljenost življenja. Ob pogumu, ki terja uziranje v globočinah lastnih občutenj je zagotovo nadvse preprosto zaključiti, da kdaj tudi v slovesu. Ne nujno grenkem. Če se še za trenutek ustavimo ob že omenjenem romanu, bo pogostokrat slovo osmislilo ne le nujnost življenja, marveč tudi rast, ki nam jo ta ponuja. Kajti »to je smisel slovesa v polnem, pravem pomenu besede: da se človeka, preden se razideta, sporazumeta o tem, kako sta se videla in doživljala. Posloviti se, to je tudi nekaj, kar storimo sami s seboj: ne zatajiti sebe pred pogledom drugega.« (str. 365) V naročju iskrenosti do sebe, in le tako, se bomo lahko podali v naročje iskrenosti do drugega. Razprli cvet – ko in komur bomo želeli.
Človek, pomirjen sam s sabo, bo še kako dobro vedel, ob kom srce poje žalostinke in ob kom serenade ter se hkrati zavedal, da je in ostaja sam. Nihče ne more sveta uzreti na način, na kakršnega to počnemo sami. Ali: »nemam te i nemaš me,« kot meni mlada hrvaška kantavtorica Luce, ki se te dni predstavlja s pesmijo Možda mi. Njene korenine segajo v pop-rock, rock in grunge, razširjen z zametki bluesa, soula in india. Sama je o svoji glasbi dejala, da se ji »ne glede na žanr uho vedno najprej izostri v doživetju nekoliko nostalgičnih, melanholičnih, molskih tonov, ki so hkrati temelj prepoznavnosti avtorskega glasbenega izraza.« In če upoštevam še, da prav ta skladba sprva zazveni v odmevu pesmi ptic in se prelije v liričnost vseh zgoraj opisanih občutij, ki jih nadgrajuje s prav takšnim besedilom in jo zveže v svež ter močan poetično-kantavtorski izraz, lahko bralce teh vrstic le še povabim k poslušanju in odmevanju vsega zapisanega … In to je vse.

Mjesec u oblaku,
korak na odlasku,
večer pred vratima
i to je sve.

Riječ kao zvuk se vrti u krug,
smijehom je ura uzalud,
u ritmu sata šapuće,
a nemam te i nemaš me…

Možda jutro pozvoni,
možda ti vrijeme zastane
i zaustavi…

Možda uspori se
i unatrag opet pokrene
tamo gdje voliš me i volim te.

Krpice sna pod stopalima,
zamagljen svijet u staklima,
tišina sama ostaje
jer nemam te i nemaš me…

Možda jutro pozvoni,
možda ti vrijeme zastane
i zaustavi…

Možda uspori se
i unatrag opet okrene
tamo gdje voliš me i volim te.

Mjesec u oblaku,
korak na odlasku,
ljubav na izmaku
i to je sve.