nedelja, 27. april 2014

V nasmehu nekega dneva



Nedeljsko popoldne. Dež škreblja nad deželo, v kateri se rojeva tisočero zgodb, koraki pa me vodijo do izvirov, ki ne presihajo. Kako naprej? Potem, ko sonce utone. Ko zadnja misel zarije se v pristanišče zemlje. Beseda – pot do večnosti. Kam naprej? Čez zaplate trav in polja žit? Čez osamele ulice praznine in stopnice do predaje niču? Zakaj najbolj imaš, ko nimaš? In zakaj si najbolj srečen, ko si sam?

»V nasmehu nekega dneva stopiš na svoje križišče,« (1) poje Tomaž Pengov v skladbi V nasmehu nekega dneva na eni najbolj dovršenih plošč slovenske produkcije Odpotovanja iz leta 1973. Ta se že kmalu zlije z naslednjo, v Potovanje nespečih. Samo nasmeh lahko zareže vame. Kdo besede kleše v mojih nočeh, da sem tudi sama na potovanju nespečih, kot tisti, ki v »trudnih večerih so seštevali plen spoznanja« (2)? Odpotovanja so me poklicala na nocojšnja potovanja, na katerih se Tomažev čist, pomirjujoč, spoštljiv in resen, a mladosten, tako prodoren, pa vendar nežen vokal zlije s poetiko šestih strun kitare, ki poje že sama zase. Vase. Neverjetna mera otožnosti reže v mojega osrečenega duha. Kako sploh preživeti srečo? Ko pa mine in nas odsreči. Kako jo zadržati? In, predvsem, kako zdržati?

»Prijatelji odpirajo okna in ne veš, koga si ranil,« (1) da bi te celo tisočero solza ne zmoglo odprostiti za zasejano grenkobo, ki jo puščaš za seboj. In spet »v nasmehu nekega dneva stopiš na svoje križišče.« Križišče, ki te morebiti popelje do vnovične jutranje zarje in osvetli ti pot. Pa vendar kdaj zastreš pogled, da bi ne ugledal tistega, s katerim si deliš korak. Stopaš po cesti, samotni in tihi.


Cesta, zavetje nemirnih ljudi
izginja in skozi stopinje drsi,
ko odhaja in glasna obzorja rodi.

Tihe roke neštetih ur pijejo svet neznan prav tam,
na cesti med klasjem hitečih ljudi
in živijo brezčasne trenutke glasov,
ko letijo po stezah stoletnih sledi.

Sončna zarja je njihova sreča, ko sence budi
in ujeti so vanje, ko cesta prižge jim luči.

In pogrneš s tiho temo jim klopi,
zidove, parke in stebre dreves,
da zaspijo v sanje razbitih noči.

Večni tujci polnih naročij prijateljstva prav tam,
na cesti zagrnjeni s plaščem dežja,
brez odhodov, ker so povsod doma,
na cesti, prebodeni z mečem sonca.

Morda iščejo več kot posmeha zaklenjenih glav,
morda iščejo tujo besedo odprtih oči,
polne dneve in svobodnih trenutkov nemirnih poti.

Ko visijo med kupi sprhnelih smeti
in drvijo od mesta do mesta brez sna
in zgubijo na tisoče srečanj vse dni. (3)
 

Ceste. Poti vase. V jutrih, ko srce nemo izkriči mošnjo stihov. V dnevih, ko zaprtih oči zrem v oceane besed. V večerih, ko z gluhimi ušesi prisluhnem melodijam zgodb. V nočeh, ko v brazdah lastne duše iščem tuje sledi. Ko »med glasbo in njeno tišino, med senco in njenim telesom /…/ čutiš pot med besedo in molkom.« (1) Pa vendar, »ko se vrneš, si sam.« (1) Vedno sam. Kako zadržati? Kako zdržati? Kako izdati? Predati. Deliti. Občutja izgubljenosti, ki porajajo bolečine skelet, ki pa se lahko rodi le iz čiste sreče. Trenutek, ko suhe solze močijo srce in se kaplje pričakovanj vsipljejo na drhtečo golo kožo.

Večer se že počasi preveša v noč. Mene pa spet kličejo besede. Na tisoče besed. Ki pišem jih s prsti, dlanmi, rokami, srcem in očmi. Le glas, moj glas ostaja nem. Prevelika njihova je teža, ki seda mi na dušo. »Čas jim je bil vse imetje,« (2) kot meni. Ki grem. »Proti obalam poletja.« (2) Radost iskat. »Proti polju, proti morju, proti mirnemu vesolju.« (4)

In glasba. Ta glasba. Tiha v svoji glasnosti. Umetnost. Tako popolna, da odstira zaveso nerazsežnih pokrajin občutenj, ki jih najbrž vendar ni mogoče nikdar (po)deliti. Ki vame zažirajo korenine hrepenenj in tisto večno neizsanjano željo po časih, ki so se prigodili pred menoj. Bom sploh kdaj? Bom sploh kdaj v sebi uzrla potešenost? Ali pa željo gojim vnemar?

Koliko cest smo že prehodili težkih korakov, ne vedoč, da bi ti ne bili trudni, ko bi zmogli pogled zavihteti pred seboj in prisluhniti šepetu srca? Mletju korakov nepoznanega? V kolikih križiščih smo dlan zaprli v pest pred neznanimi rokami, ki so se zato ne mogle preplesti z našimi in roditi sanje? Koliko želja bi ne bilo odveč, če bi srce upalo živeti? Doživeti.

»Sva vrgla seme na kamnito pot tihega polja?« (5) Smo ga vrgli? Sem ga vrgla? Kdaj pa le. A le zato, da »tvoja misel potuje med prostore tišine« (6) in postane moja misel. Najina misel. Da nikdar več ne bom, kar sem bila.


(1) V nasmehu nekega dneva
(2) Potovanje nespečih
(3) Cesta
(4) Nerodna pesem
(5) Epistola
(6) Oče



* Zapis je nastal kot poklon tistim, ki vame sejejo seme besed in hkrati v upanju, da bi izgubljenost, nastajajoča v otožnosti, ki jo zmore poroditi le sreča, izpuhtela v trenutkih povezovanja.