četrtek, 18. september 2014

Izgubljene sanje ceste

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»"Ah ja," se je zasmejal Dean, "zdaj me pa sprašuješ po ne-raz-ložlji-vem, khm! Takole, imamo tipa in vse štima, prav? Od njega je odvisno, ali bo izrazil tisto, kar imajo vsi v mislih. Začne s prvo frazo, potem naniza svoje zamisli, ljudi, ja, ja, ampak to mu gre od rok, nato pa začne izzivati usodo in mora pihati temu primerno. Nenadoma pa nekje sredi fraze ujame tisto – vsi dvignejo pogled in vedo; poslušajo; nato se tega prime in nadaljuje. Čas se ustavi. Praznino zapolnjuje z vsebino naših življenj, izpovedmi svojih najglobljih teženj, spominov in zamisli, preoblikovanimi s starimi frazami. Pihati mora prek vseh meja in se vračati in to mora početi s tako neskončnim občutkom za duševno iskanje melodije trenutka, da vsi vedo, da ni pomembna melodija, ampak TISTO ..."« Tako na straneh 268-269 piše bitnik Jack Kerouac v enem svojih najodmevnejših romanov – Na cesti.

Od nekdaj vse po vrsti povprašujem o tem, kako neki je bilo nekoč, čeprav še raje vidim, da mi oseba, s katero si delim del poti – čeravno le nekaj kratkih uric –, o tem pripoveduje kar sama od sebe. Bo sploh še kdaj kjerkoli bival kdo, ki bi bil tako zlakoten preteklih časov, kot sem jih sama? Ki bi tako hrepenel po drobcih življenja, ki ga nikdar ni doživel in ga niti ne bo imel možnosti izživeti? Predvsem zato, ker je del časa, ki mi ne pripada. Časa zlatih 30-ih in 40-ih jazzovskih let, tudi 50-ih, ko so v malih, temnih in zakajenih jazzovskih klubih ter barih noči bogatili zvoki Elle Fitzgerald, Dukea Ellingtona in številnih drugih velikanov. Časa, ko so ljudje imeli TISTO. Ko so znali poiskati in poznati Eno.

Jack Kerouac piše: »Tistega večera je bil nad rjavim vodovjem skrivnosten meglen nadih, skupaj s temnim plavjem; in tam čez je bleščeče oranžo žarel New Orleans z nekaj temnimi ladjami na robu, s počastnimi, v meglo ujetimi ladjami s španskimi balkoni in rezljanimi krmami, dokler nisi prišel bliže in videl, da so samo stare tovornjače iz Švedske in Paname. Ognji trajekta so žareli v noči; isti črnci so vihteli lopate in peli. Stari Big Slim Hazard je nekoč delal kot mornar na trajektu pri Gena; in ko se je reka pod zvezdami zlivala navzdol iz osrčja Amerike, sem vedel, vedel sem kot nor, da je vse, kar sem kdaj poznal in kar bom kdaj poznal, Eno.« (str. 192)

Morda je nostalgija po starih časih utvara. »Zavedal sem se, da so to posnetki, ki jih bodo nekega dne z začudenjem opazovali naši otroci in mislili, da so njihovi starši živeli mirna, povsem urejena, na gorografiji zravnotežena življenja, zjutraj vstajali in ponosno stopali po pločnikih življenja, ne da bi kdaj sanjali o razcapani blaznosti in kravalu naših resničnih noči, njihovega pekla in nesmiselne moraste ceste.« (str. 329) A morda ni. Nekaj neustavljivega me vleče k njim. Skozi pripovedi drugih skušam izživeti vsaj kanec izgubljenih sanj. Jih ohranjati za zanamce. Ko tudi nas več ne bo ... Kajti »zgodbe so darila, ki jih starejši podarjajo mlajšim,« je v delu Ženici: Aljaška ledenda o izdajstvu, pogumu in preživetju (str. 10) zapisala Eskimka in lovka Velma Wallis.

»Nekaj, nekdo, nekakšen duh je preganjal vse nas po puščavi življenja in nas bo nujno dohitel, preden bomo prišli do nebes. Jasno, ko se zdaj oziram na to, je bila lahko samo smrt: smrt nas bo prehitela pred nebesi. Tisto, po čemer hrepenimo vse svoje žive dni, zaradi česar vzdihujemo, stokamo in prenašamo najrazličnejše prijetne slabosti, je spomin na nekakšno izgubljeno blaženost, ki smo jo najbrž izkusili v maternici in jo lahko ponovi (čeprav to le neradi priznamo) samo smrt. Ampak kdo hoče umreti?« (str. 162-163) Prav res: kdo hoče umreti? A vendar umiramo.

5 najpogostejših obžalovanj pred smrtjo, delo Bronnie Ware, me je v zadnjih tednih kar nekoliko spremenilo. Me prizemljilo, da nam je vsem čas štet in da ga gre preživeti v skladu s svojim srcem. Poznam neizmerno število tistih, ki svoje dni preživljajo v brezdelju, misleč, da časa nimajo. In hkrati nešteto tistih, ki se pehajo za nazivi, položaji, poznanstvih ... Vse manj je ljubezni – sprva do sebe in šele nato do drugega – in sanj. Dandanes šteje le cilj, a naše veselje, ki ga čutimo na sami poti, postaja brezpredmetno. Pehamo se za uspehom in materialnimi dobrinami, ne vedoč, da nas te ne bodo nikdar znale osrečiti. Sreča terja čas. Nego. Thomas Moore je v svojem delu Nega duše zapisal, da kdor poseduje plastične rože, premore prav takšno dušo. Prav res. Zdi se, da dandanes ljudje le še štejejo – bankovce, avtomobile, hiše, vikende in vse, kar vidijo drugi. Notranjost ostaja brezupna, najsi bo to stanovanje ali hiša najsi bo duša. Srce. A malce zaboli, da se je isto spraševal že Kerouac (str. 137): »Nenadoma sem se znašel na Times Squaru. Prepotoval sem trinajst tisoč kilometrov po ameriški celini, pa sem bil spet na Times Squaru; in tudi točno ob prometni konici, da sem s svojimi nedolžnimi popotnimi očmi videl popolno blaznost in fantastično mrzlico New Yorka z njegovimi milijoni in milijoni, ki se nenehno prerivajo za dolar, blazne sanje – grabljenje, jemanje, dajanje, vzdihovanje, umiranje, samo zato, da bi bili lahko pokopani v tistih groznih pokopaliških velemestih za Long Island Cityjem.«

Pogrešam 70-ta in 80-ta leta. Leta, ko so moji prijatelji odraščali s sanjami v srcu. Preživljali proste urice v kleti ali garaži ter vadili, ustvarjali in sanjali, sanjali, sanjali ... Večina sanj se jim je uresničila. Ljudje so v primerjavi z danes manj razmišljali o bogastvu, položaju, ugledu, a več o veselju. Niso se odločali za poklice, ki jim zmorejo prinesti ugodnosti. Odločali so se za naravnost. Biti lončar, usnjar, kmet nikakor ni manj vredno, kakor biti direktor, doktor, magister, predsednik itd. Vse to ne šteje nič. Vendar so sanje z leti umrle. Prezgodaj umirajo tudi ljudje. V srcu verjamem, da zato, ker življenja ne živijo. Ker ne znajo občutiti veselja. Vsa vlaganja v napredno tehnologijo, medicino in preostale takšne ali drugačne napredke so izguba denarja in, predvsem, časa. Dokaz za to je delo Kozmična kača Jeremyja Narbyja, antropološko in etnofarmakološko študija o halucinogenem sredstvu ajahuaska, ki ga uživajo amazonski Indijanci. Ta zlahka ovrže vse dosežke zahodnega sveta in nam preda globoko sporočilo: rešitev je v PREPROSTOSTI. Ne nazadnje, v naši zadnji uri bodo šteli le občutki, ki smo jih imeli v srcu ob preživljanju časa z ljudmi in ob dejavnostih. Le-ti zmorejo zagotoviti neobžalovanje.

Torej: »Danes so drugačni časi. Samo ljudje, ljudje smo vedno isti!« (Nejc Sajovic iz dua Bas in glas)