četrtek, 30. oktober 2014

Sprejemanje sprememb

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Edina stalnica življenja so spremembe. V okolju, v drugih, v nas. Kadar odraščamo v družini, ki nam kaže vzorce, drugačne od tistih, kakršni naj bi med družinskimi člani vladali, jih navkljub neprimernosti usvojimo in jih zapišemo v svoj genski kod. Nekega dne odrastemo. Tekom let smo pridobili dovolj znanja, da vemo, da je bolje ravnati drugače, a ne znamo. Sprememb se branimo s strahovi. Vendar se usvojeni vzorci zažrejo v nas, čeprav nenehoma bežimo od njih. Zdi se, da nam ne dajo priložnosti za drugačno vedenje.

Zgodi se torej, da se nam prigodi prav tisto, kar smo si od nekdaj želeli, vendar tega ne znamo sprejeti. Počutimo se zmedene, nemočne, žalostne, vesele, srečne in predvsem prestrašene. Ljudje smo zanimiva bitja. Nenehoma delamo načrte za prihodnost, v kateri se vidimo kot tisto, kar si želimo postati. Zdaj smo tu, pogosto brez želenega, a v prihodnosti bomo tam in vse bo v redu. Nadvse naivno. Niti pomislimo ne, da je od točke A (zdaj sem tu, brez želenega) do točke Ž (biti tam, kjer je vse v redu) potrebno priti. A do točke Ž ne bomo nikdar prispeli, če ne bomo zbrali poguma in stopili na pot, ki vodi do točke B. Ta nas bo potem popeljala do točke C, D in naprej, vse dokler nas pot nekega dne, morda, ne privede do želene točke Ž.

Zakaj se torej spremembam, ki nam omogočajo dobiti želeno in obetajo srečo, upiramo? Se jih bojimo? Jih zavračamo in ob njih čutimo predvsem bolečino, če že ne celo trpljenje? Seveda najpogosteje v so-odnosu z drugim. Ko premišljujem o tem, se mi v misli prikrade delo Raffaela Morellija Nismo rojeni za trpljenje (Založba Eno, 2012). Avtor meni, da se bolečina »pojavi, da bi nas ustavila. Vznikne iz globin duše, ki stremi k temu, da bi prekinila pogled prepričanj, vzorcev in gotovosti,« medtem ko »trpim zato, ker me moje bistvo želi odpeljati proč od brezplodnega življenja, ki ga živim, proč od energijskega zastoja, v katerem sem pristal. /.../ Bolečina duše torej vznikne zato, ker rojevamo novega sebe.« (str. 12)

Poudarek velja prav slednjim besedam: rojevamo novega sebe. Takšnega torej, kot se vidimo v prihodnosti. Tam, kjer je vse v redu. Nara Petrovič je na enem od svojih predavanj dejal, da smo ljudje podobni drevesom, saj s svojim delovanjem poganjamo veje. Te si lahko razlagamo tudi kot spremembe. Vse prepogostokrat se jim upiramo. Imeli bi novo vejo, a je vendar ne bi imeli, ker ne vemo, kako bomo delovali, kako živeli, z njo. Ali nas bo motila, morebiti ovirala, ali nam bo vendar obogatila življenje, nam ostaja neznano. A če ne poskusimo živeti z njo, nikdar ne bomo vedeli.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
To se še posebno odraža v medsebojnih odnosih, ki jih je potrebno nenehoma graditi. Strahovi, ki se rojevajo v nas kot posledica neprimernega okolja, v katerem smo odraščali, nas hromijo in nam ne dovoljujejo bližine s tistimi, ki si jih želimo blizu. A vendar nam upanje vzbuja prav dejstvo, da se povezujemo zato, da bi rasli. Da postanem boljša oseba. In da on/ona postane boljša oseba. Da zgradiva most čez deročo reko, ki bo najin svet. Kdor nas bo sprejel z vsemi našimi strahovi in nam na poti rojevanja novega sebe stal ob strani ter nas podpiral, bo hkrati spremenil tudi sebe. A predpogoj je, da se sprejmemo sami.

Prav tako bolečino, ki nas pogostokrat hromi. Zaradi nje smo se marsikdaj celo pripravljeni odreči spremembam. Možnostim in priložnostim, ki bi se nam ponudile. Sreči in veselju. Pri tem se preprosto moram opreti še na eno delo, in sicer Umetnost preprostosti Dominique Loreau (Vale-Novak, 2009), Francozinje, ki že več kot dve desetletji živi na Japonskem. Svoje življenje je tako prepredla z vzhodnjaško filozofijo, s katero si prizadeva k eleganci življenja pod vodilom "manj je več". Med drugim, meni (str. 174-175): »Vemo, da obstaja moč, ki nam je dosegljiva sleherni trenutek v življenju, vendar pa moramo prositi svojega duha, da nas "priklopi" na svoj tok. Bolj se začnemo zavedati stvari, bolj smo sposobni premagati svoje težave. Če se celo večnost zadržujemo pri ovirah, težavah in neprijetnostih, se bo naša podzavest odzvala skladno s tem in nam zaprla vrata do sreče. Vse, kar se nam zgodi, se nam zgodi zato, da bi se iz tega nekaj naučili.«

In življenje je učenje. Kar me privede do zaključka, da moramo razvejati čim več vej. Trdnost, s katero plujemo skozi dni, je roževinasta, kakor lubje. In težko ga je predreti, da bi mogla pognati nova veja ali vzbrsteti popek, ki se bo nazadnje le razprl v vsej mogočnosti. A, seveda, s kancem bolečine. Rojevanje prinaša neizmerno veselje in srečo, priložnost, da postanemo boljši ljudje, vendar preobrazba ne more priti brez bolečine. Če ničesar ne izgubimo, če ne utrpimo, ne moremo ceniti vsega, kar nas osrečuje in ne narediti prostor novemu.

Tisto, kar nas na tej poti omejuje, so strahovi. Najpogosteje porajani v pričakovanjih, željah, hrepenenjih. Morelli meni, da nas »razmišljanje o boljšem življenju v prihodnosti, povsem drugačnem od zdajšnjega, vedno naredi ranljivejše, negotove in nemočne.« (str. 64) In najmočneje nas zaznamujejo prav upi o doseganju sanj. Vendar se, ne nazadnje, zaradi njih tudi spreminjamo. Hrepenenja, želje in sanje nas najmočneje zaznamujejo. »Prav zato se ne smemo upirati težavam: naučiti se moramo, da jih sprejmemo in jih osvetlimo s svojim pogledom,« (str. 10-11) kajti »karkoli se nam dogaja, kakršnakoli težava nas muči, to je glas naše notranjosti, semena, ki si utira pot med vzorci, ki dihajo v nas, med nepotrebnimi osebnostmi, ki jih igramo pred sabo in pred drugimi.« (str. 31-32)

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Bolečino moramo skušati sprejeti kot del preobražanja in rojevanja novega sebe. Pomlad, ki nas razveseljuje s prebujanjem življenja, najbrž trpi hude bolečine. Loreauova meni, da bi bili »toliko bolj srečni, če bi se naučili živeti z lastnimi pomanjkljivostmi in s pomanjkljivostmi drugih.« (str. 186) Sprejemanje težkega obdobja stopanja po poti do tistega želenega dne v prihodnosti, kjer bo vse v redu, zahteva nekaj bolečine. Le pogumni jo upajo sprejeti. Le pogumni pletejo veje. Drugi ostanejo goli. Pusti. Prazni. Na pragu pomladi vendar umirajoči štori, kamor v jeseni zahajajo le odhajajoči.

Medtem ko razvejanost pomeni življenje. Pomeni rast. Spreminjanje. Vendar se je potrebno zavedati, da vsak korak terja svoj čas. Shoditi še preden bi se znali plaziti po tleh bi bilo v nasprotju z razvojem. Ljubiti se še preden imamo pogum predati drugemu srce, mu obljubiti zvestobo in mu najiskreneje izreči "rad/a te imam" ponižanje sebe in drugega. Nespoštovanje. Kajti »ljubezen se začne s spoštovanjem,« meni Sait Faik. Prav tako bi bilo stagnirati na mestu v neskladu z življenjem. Rast zahteva predhodno brstenje.

Včasih se zdi, da šele počasnost rojeva trajanje. In da sreča zahteva trpljenje. Nemudoma se mi v misli prikrade skladba Alma italijanskega trobentača Paola Fresa in kubanskega pianista Omarja Sose z izstoimenske plošče (Ota Records, 2012). Pianistična osnova namreč postavlja temelje, počasi in stvarno, trobenta se skuša nasloniti nanj z željo po doživetju, a šele ekspresivnost violončela nakazuje toplino. Zdi se, da šele takrat ko rojevanje lepote ter sreče, lastno preobražanje, primerjamo s porajanjem bolečine, lahko pričenjamo razumevati svoje strahove. In kar je na poti k razumevanju, je vendar le za korak daleč k sprejemanju. Takrat sprememba najbrž že čaka za naslednjim vogalom.