![]() |
fotografija: © Nina Novak Oiseau
|
»Življenje
je največje darilo, kar jih lahko prejmeš, a hkrati tudi največji
pekel, kar jih lahko doživiš,«
sem uvodoma zapisala v zbirki zgodb Skozi polje cvetočega maka
smo odšli v iskanje … (Mir, dobrota, ljubezen, sreča!).
Zakaj torej mnogi izgubijo vero v darila in se pogosto prikrajšajo
za njih? Si vzamejo življenje?
Slovenija
je ena izmed desetih najbolj ogroženih držav na svetu, saj letno
"proizvede"
kar 450 samomorov. Raziskave kažejo, da je leta 2003 880.000 ljudi
na svetu obupalo. Nad svetom, življenjem in, najbrž, tudi samim
sabo. Če upoštevamo
dejstvo, da vsaka povprečna družina šteje štiri družinske člane,
podatek pove, da samomor letno prizadane približno tri milijone in
pol ljudi. Če k temu prištejemo še dva več, ob upoštevanju, da
je med samomorilci veliko dovolj mladih, da so njihovi starši še
živi, ali vsaj bratje in sestre, se število hitro povzpne še
nekoliko višje. In če gremo še malce bolj v skrajnost ter dodamo
dva najbližja prijatelja, ki po izgubi občutita praznino, kmalu
pridrvimo do skoraj devetih milijonov. A to ni vse. Treba je
upoštevati dejstvo, da teh ljudi izguba ne prizadane za leto ali
dve, oz. da čas ran nikdar ne zaceli v celoti, saj brazgotine
ostanejo za vse življenje. V knjigi Prelomnice: neobičajno
popotovanje v globine samomora je Diego de Leo
zapisal: »Samomor
pomeni smrt za tiste, ki ga naredijo in pohabljenje za tiste, ki
ostanejo. Ne gre zgolj za rano, ampak za dejansko pohabljenje, saj
tistega, kar nam je bilo odvzeto, ne moremo več dobiti nazaj.«
(str. 139). Predvidevajmo torej še, da prizadeti po smrti
najbližjega povprečno živijo še nekje 30 let. Število duševnih
invalidov, ki v tem trenutku hodijo po svetu, se tako povzdigne do
številke, zaradi katere se nam lahko le zvrti v glavi: 270
milijonov.
Zadnje
desetletje na srečo število samomorov nekoliko upada, vendar je v
preteklih letih zaradi ekonomske in gospodarske krize ponovno pričelo
naraščati. Ljudje so vse bolj podvrženi pritiskom in tisti
(osebnostno) šibkejši se zlahka ujamejo v vrtinec resignacije, če
že ne obupa. Črnina prebarva svetlobo in mnogi se preprosto vdajo.
Kajti »v človeški
naravi je zapisano, da je zmožen preživeti samo v okviru
prihodnosti, tako rekoč sub specie aeternitatis. V svojih najtežjih
bivanjskih trenutkih se zato vedno znova zateče k zornemu kotu,
obrnjenemu v prihodnost.«
Kdor zna in zmore, bi še lahko dodala k misli iz dela Kljub
vsemu reči življenju da Viktorja E. Frankla,
psihologa, ki je preživel koncentracijsko taborišče (str. 99).
Izraz
samomor se je pojavil v 17. stoletju, prej ga je nadomeščala beseda
samouboj. Sopomenka samomoru je suicid, ki izhaja iz latinskega "sui
caedere" ("ubiti
samega sebe"). Področje,
ki proučeje samomore, se imenuje suicidologija in strokovnjaki za
samomorilna dejanja suicidologi. Ti ugotavljajo, da je med
samomorilci več moških, kakor žensk, vsaj med tistimi, kjer je
možno določiti, da je vzrok smrti samomor. Vprašanje je, koliko
prometnih nesreč, ki se tragično končajo "iz
neznanega razloga" je v
resnici prikritih samomorov.
»Toda
iz njegove smrti sem se morala nekaj naučiti. Nekaj groznega in
krutega, pa vendar. Smrt sem morala pretvoriti v življenje za druge
ljudi,« je ena od
srečnejših zgodb v knjigi Prelomnice (str. 152). Pogosto zgodbe
nimajo srečnega zaključka in v tistih, ki ostanejo nenehoma
odzvanja vprašanje: zakaj? Morebiti zaradi duševne motnje. Morebiti
zaradi zasvojenosti z alkoholom, mamili, zaradi spolne zlorabe,
morebiti bolezni, kar je sicer eden pogostejših vzrokov za samomor
med starejšimi moškimi. Ali iz katerega povsem desetega razloga.
Frankl (str. 43) bi morda rekel, da zato ker: »Takrat
sem se namreč silovito zavedel, da nobene sanje, naj bodo še tako
strašne, ne morejo biti hujše od resničnosti, kakršna nas je
obdajala v taborišču, in sem vanjo ravnokar nameraval priklicati
svojega sojetnika ...«
Tisto, kar najbolj boli, je votlina, ki ostaja za zgornjim
vprašanjem. Pravega vzroka, se bojim, ne bomo nikdar poznali.
![]() |
fotografija: © Nina Novak Oiseau
|
Najlažje
si je samomor pojasniti z Nietzchejevim izrekom: »Kdor
v življenju ve, "zakaj", prenese vsakršen "kako".«
Oseba, ki na pomoč kliče s samomorilnimi dejanji – in tem slej
ali prej običajno uspe zadostiti svojemu namenu ter osebi odvzeti
življenje – najbrž izgubi vsakršen zakaj. Dvomim, da si je
vprašanje sploh sposobna zastaviti. Kaj šele odgovarjati nanje …
Frankl (str. 108) meni: »Človek,
ki se zave svoje odgovornosti do dela, ki je še pred njim, ali do
ljubečega človeka, ki ga pričakuje, ne bo nikoli mogel zavreči
svojega bivanja – in bo zato zmogel prenesti skoraj vsakršen
"kako".« Gre
iz tega zaključiti, da samomorilci niso odgovorni? Morda. Da v
svojih dejanjih in delu ne vidijo več smisla? Morda. Da niso zmožni
ohraniti kančka svetlobe? Morda. Da so osamljeni, ker ni nikogar, ki
bi jih imel rad, jih ljubil in si jih želel? Ki bi zanje skrbel? Ali
oni za njih? Morda.
Navkljub
temu menim, da naše življenje ni odgovornost nekoga tretjega. Je
odgovornost nas samih. »Nadvse
je namreč pomemben naš odnos do trpljenja, odnos, v katerem
prevzamemo nase svoje trpljenje,«
meni Frankl (str. 144) in nadaljuje: »...
v tem kritičnem položaju me je skrbelo nekaj drugega kot večino
mojih tovarišev. Njihovo vprašanje je bilo: "Bomo preživeli
taborišče? Kajti če ga ne bomo, potem vse to trpljenje nima
nobenega smisla." Mene pa je obsedalo vprašanje: "Ali ima
vse to trpljenje, to umiranje okrog nas kak smisel? Če ga namreč
nima, potem navsezadnje nima smisla, tudi če preživimo; kajti
življenja, katerega smisel je odvisen od takšnega srečnega
naključja – da kdo uide ali ne –, konec koncev sploh ne bi bilo
vredno živeti."«
(str. 147)
Pomemben
je torej naš odnos do izkušenj, ki smo jih deležni. Do ljudi, s
katerimi prihajamo v stik. Odnos do zmožnosti selekcije zase izbrati
najboljše. Tisto, kar nas osrečuje, izpolnjuje in polni s smislom.
Z življenjem. S svetlobo. Če se le prepustimo toku življenja, smo
že tako ali tako obupali. Moramo si dopustiti občutiti ga. Naj nas
gane. Vedno znova.
Kljub
vsemu reči življenju da je navkljub opisanim grozotam eno najlepših
in najbolj spodbudnih del. In »zgodbe
v knjigi Prelomnice nas s svojimi nepričakovanimi, pa vendar
pozitivnimi izidi učijo, da lahko samo mi sami najdemo rešitve v
času eksistencialnih kriz in težkih preizkušenj. To je mogoče
tudi takrat, ko se nam zdi, da svet – naš mali svet – razpada. V
takšnih okoliščinah se nam vse zdi zaman in izgubimo še zadnje
upanje. Toda feniks je vedno v nas, pripravljen, da spet poleti. Tega
ne smemo pozabiti,« piše
v spremni besedi Julianne Schultz.
Prevzemimo
torej odgovornost za svoje življenje in kljub kdaj sivim dnem recimo
življenju: DA!