četrtek, 23. januar 2014

Morala sem odleteti daleč stran, da bi lahko priletela nazaj


fotografija: © Nina Novak Oiseau

»Rojena v Trbovljah, z ustvarjalno živostjo v Ljubljani, v srcu z Dubrovnikom« so besede, s katerimi Carmen L. Oven prične tkati spremno besedo k moji zadnji pesniški zbirki Balada za lastovke, medtem ko me je Simona Solina, direktorica Knjižnice Toneta Seliškarja v Trbovljah prijazno pozdravila z naslednjimi besedami: »Lepo pozdravljena pri nas, Nina Novak Oiseau. O vsem tem, kaj počne, kaj jo je prineslo in s kom leti po Sloveniji nam bo povedala v današnjem pogovoru z našo bibliotekarko Katro Hribar Frol. Moja naloga je, da te lepo pozdravim v naši knjižnici, kot tudi Katro in vse vas, obiskovalce, ki ste prišli poslušati Nino. S svojim glasom je deloma že pokazala, kaj počne. Piše pesmi, je kantavtorica, ukvarja se z glasbo, vse ostalo pa v tem večernem pogovoru. Upam, da boste uživali in da se boste lepo imeli, verjetno jo tudi mnogi izmed vas poznate, ker je rojena v Trbovljah, nekaj let je tudi živela tukaj, zdaj pa je že deset let Ljubljančanka. Živi in deluje v Ljubljani ter leti naokrog.«

Da je kraj mojega rojstva postalo ravno Trbovlje si bržkone nisem sama izbrala, saj sem si odkar pomnim želela odleteti daleč, daleč stran. Da pa sem svojemu imenu pridala še umetniškega, oiseau (fr. ptica) je bila povsem zavestna odločitev, čeravno dokaj naključna. Pač letim. In ob tem živim. Tudi ustvarjam.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Po treh izdanih knjigah, ali petih (odvisno, kako jih obravnavamo), sem včerajšnji večer že v četrto preživela v Trbovljah, tokrat v okviru turneje Balada za lastovke. Po petih letih gostovanj po mnogih krajih Slovenije težko rečem, da je gostovanje v Trbovljah kakorkoli drugačno od gostovanj kjerkoli drugje. Ali pač. Ko sem se pripravljala na sinočnji večer, ki mi ga je bilo dano že v drugo preživeti v pogovoru s simpatično Katro Hribar Frol, sem se skušala kar se da izogniti kakršnimkoli pričakovanjem. Od vseh gostovanj so se mi doslej najbolj vtisnili v spomin oba obiska Novega mesta, kamor se tudi nocoj z velikim veseljem vračam že v tretje in pred kratkim prvič obiskanega Kočevja. Rada srečujem svoje bralce in poslušalce, s katerimi se medsebojno dopolnjujemo, se družim z njimi, s kakšno redko izjemo pa se kdaj stke tudi bolj posebna, trajnejša vez. A Trbovlje je kraj, kjer ni pametno gojiti nikakršnih želja ali pričakovanj. Bolje se je prepustiti trenutku, saj je v nasprotnem izkušnja lahko precej grenka.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Vendar ne tokrat. Z mislijo pri prababici, ki trenutno leži v bolnišnici, sem se prepustila besedam in notam, da me ponesejo v svet drugih razsežnosti. Knjižnica je bila skorajda premajhna za vse obiskovalce, ki so že dneve poprej povpraševali o/po meni in se odločili, da ta večer letijo z mano na krilih pisane besede in krilih melodij. Z vprašujočimi obrazi, pogostimi kimljaji in nasmeški na obrazih so se mi moji sokrajani prvič zazdeli odprti tudi do nekoliko drugačnih pogledov na svet. Z mnogimi aplavzi, s katerimi so prekinili moj tok misli in besed, ki sem jih pripovedovala, so mi dali vedeti, da me cenijo. Da me še želijo. In da me sprejemajo. Stiski rok in čestitke, ki so se po končanem večeru valili do mene z vseh strani, medtem ko sem bila z mislimi že pri intervjuju, ki ga je prišla z menoj posneti Televizija Trbovlje in me s tem podpreti tudi medijsko, so mi v srcu širili vse večjo toplino, kot tudi brani zapisi v knjigi vtisov, ki vključujejo tudi naslednje besede ene izmed obiskovalk: »Mlado telo, a duša modreca.«

Ja. Zgodilo se je. Po skoraj tridesetih letih bojev in bitk s tem mestom in ljudmi v njemu ter po skorajda desetih letih življenja in ustvarjanja v Ljubljani, me je moje mesto končno sprejelo. Prvič sem se počutila kot del njega, kot dobrodošlo in kot nekoga, ki ga cenijo. A da bi lahko priletela nazaj, sem morala uničiti gnezdo in odleteti daleč, daleč stran ...


p.s. Vse pohvale Simoni Solina, kajti prav ona je zaslužna, da se je kulturno dogajanje celotnega mesta, katerega izvir je v veliki meri prav v knjižnici, prebudilo. Nekoč je bilo to mesto mrtvo, danes, po skorajda treh letih njenih bitk, ji je uspelo vzgojiti občinstvo, ki redno prihaja na večere. Tudi takšne kot je bil sinočnji. Trbovlje: hvala!