četrtek, 5. januar 2017

Živeti z vsemi čutili

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»Česar nisem videla, mi ne teži srca,« piše na str. 354 donedavni ameriški predsednik Barack Obama v svojem delu Sanje mojega očeta. Preprosta, kratka in nadvse jasna trditev, ki pa v sebi skriva mnogo več, kot smo si pripravljeni priznati. Brezbrižnost, morda.

Žal se vse pogosteje zdi, da nam srca ne teži niti vse videno, najsi gre za tisto, kar nas obkroža in v nas vzbuja občutke zadovoljstva, najsi tisto, kar spremljamo le od daleč, saj navidezno ni povezano s sredino, v kateri živimo. Mnogi se tako eno kot drugo trudijo spregledati in se čustveno oddaljiti od vsakršnega zaznavanja doživljanja ter čutenja, da bi sčasoma postali pasivni opazovalci lastnega življenja. Polnijo si čas, brez da bi si skušali trenutke vtisniti v spomin nepozabe ali v njih ugledati luč, ki bi jih vodila naprej, sanjam, željam, hrepenenju, ciljem naproti. Morda pa le preprosto občutiti in živeti. Že Lonnie Coleman v drugi knjigi romana Plantaža Beula (str. 158) zapiše, da »sreča ni v tem, da imaš vse, kar ti srce želi, temveč v tem, da najbolje izkoristiš dane možnosti.«

Sodobni način življenja in dostopnost vsega, tako s pomočjo medijev kot še posebno svetovnega spleta, nam prav to izkustvo v veliki meri otežuje. Možnost imeti svet v domači dnevni sobi nas je polenila in odtujila od bistva. Veseli, da imamo vse na dosegu roke, se ne zavedamo, kolikšno praznino nam je prinesel napredek. Obama razmišlja (str. 171): »Poskusil sem si predstaviti indonezijske delavce, kako zdaj hodijo v tovarne, kakršne so nekoč stane na bregovih reke Calumet, se pridružujejo vrstam mezdnih delavcev in sestavljajo radijske aparate in šivajo športne copate, ki so potem naprodaj na Michiganski aveniji. In predstavljal sem si te iste indonezijske delavce deset ali dvajset let pozneje, ko bodo njihove tovarne zaprli zaradi nove tehnologije ali cenejše delovne sile kje drugje na svetu. In potem njihovo grenko spoznanje, da so njihove tržnice izginile in da sami ne znajo več plesti svojih košev, izdelati svojega pohištva ali pa pridelati svoje hrane; in da celo če bi še obvladali vse te spretnosti, ne bi imeli lesa, ker so gozdovi zdaj last lesne industrije, in ne bi mogli prodati košev, ki so jih bili nekoč pletli, ker so jih zdaj nadomestili trajnejši izdelki iz plastike. Že sam obstoj tovarn, industrija stavbnega lesa in proizvajalci plastičnih izdelkov bodo njihovo kulturo naredili zastarelo; tako se izkaže, da so vrednote trdega dela in individualne pobude odvisne od sistema prepričanj, na katerega so vplivali preseljevanje, urbanizacija in ponovitve uvoženih televizijskih nadaljevank. Nekateri bodo v tem novem redu uspeli. Nekateri se bodo preselili v Ameriko. Drugi, tisti milijoni, ki bodo ostali v Džakarti, Lagosu ali na Zahodnem bregu, se bodo naselili v svojih Altgeld Gardens in bodo še bolj obupani.«

Izgubljamo pristnost. Naravnost. Izgubljamo sposobnost, da bi imeli radi, kar počnemo, zaradi česar nam poka srce. (povzeto po Coleman, druga knjiga, str. 98) Izgubljamo zmožnost selekcije in vpogleda v prihodnost. Samozadostnost. Pa nam za vse to ni niti malo mar.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Ko opazujem ljudi, s katerimi sem v stiku, se vse pogosteje vprašam, kje iščejo srečo in ali jo sploh iščejo. In če, kje jo najdejo. V sebi? V povezovanju s soljudmi? V potrošništvu? Finančni varnosti nezanimivih služb, ki jih silijo v otopelost? Opravljanju vsakodnevnih opravil, od katerih se čustveno in umsko ogradijo? Ali še znajo živeti v skladu s svojimi prepričanji in ali so sploh zmožni ugotoviti, kakšna so njihova prepričanja?

Preveč je pred bolečino zaklenjenih src, ki otopelo preživljajo čas pred televizijskim zaslonom ali računalniškim ekranom, brez da bi zaznali dogajanja na tem, ali tekajo s predstave na koncert in se vmes srečajo z enim, dvema, tremi znanci. Znajo povedati, kje vse so bili in česa vse niso zamudili, ne znajo pa podati lastnega mnenja o videnem ali slišanem. Spregovoriti o tem, kaj jim je prav to dalo, kako jih spremenilo, zaznamovalo. Niso zmožni kritičnega uvida, ker nikoli o ničemer ne premislijo, saj je pomembno le, da si zapolnijo čas s površinskim prejemanjem čim več informacij, pogledov, posluhov, dogodkov.

Vse je bolje, kot zazreti se vase in se soočiti s svojim mankom. Vložiti nekaj energije in časa v lastno rast, napredek, znanje, zdravje … v svojo svobodo in srečo. Kajti »lahko dosežeš, kar koli hočeš, če si se pripravljen potruditi.« (Obama, str. 229)

Mnogi se niso. Prepustili so se toku življenja in se pustili poraziti še preden so poskusili postati zmagovalci. Se predali životarjenju. Slepijo se, da je vse v redu, saj imajo streho nad glavo, čeprav res ne v okolišu, ki jim je všeč, finančno varnost v obliki službe, kjer vse teče po liniji najmanjšega odpora in se ni potrebno naprezati, zadostno količino hrane za preživetje, čeprav v njej ne uživajo, zadovoljivo število ostalih stvari, ki jih niti opazijo ne in dovolj sredstev, da lahko kupijo, karkoli ugledajo, ali odidejo, kamor nanese, ali pa se založijo z novimi informacijami, za katere nimajo interesa predelati jih. V redu je. Leta stopicljati na mestu in ne napredovati niti za ped. V redu je. Prepustiti se temu, kar se zgodi, če se zgodi, a največkrat se ne. V redu je. Namenjati čas nebistvenem rečem in nepomembnim ljudem. V redu je.

A ni. »Včasih se ne moreš ozirati na bolečino. Truditi se moraš le, da boš prišel do cilja.« (Obama, str. 50) In si seveda pred tem postaviti cilj. Kolikor že si zatiskamo oči pred realnostjo, bolečini za vedno ne bomo mogli ubežati, še posebno, če le-to nosimo zakoreninjeno v globočinah lastne duše. Težko je razumeti, še težje sprejeti. A za pogum nas življenje vedno nagradi. Z zadovoljstvom. Doživetjem. Napredkom. Tja, kamor vlagamo svojo energijo in čas, čemur ali komur se posvečamo, tam se bo odprla pot. Vsako dejanje ima pomen. Le posvetiti se je potrebno. Življenju. In »vsi lahko storimo drug za drugega marsikaj, kar nas malo stane, pa veliko pomeni.« (Coleman, prva knjiga, str. 339) A pred tem je bistveno, da nekaj dobrega storimo zase. Predvsem, da si dopustimo živeti z vsemi čutili.