četrtek, 19. januar 2017

Hrepenenje po drugačnosti

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»Vse življenje čakaš, in ko nazadnje pride, ali si pripravljen?«
(Anthony Doerr)

Drugačnost. Nekaj, kar neizmerno privlači. Za čemer se oziramo, k čemer stremimo. Ki jo iščemo v ljudeh, trdno prepričani, da smo prav takšni tudi sami. Drugačni. S svojimi pogledi na svet. S svojimi dejavnostmi. S svojim izgledom. S svojim življenjskim slogom. Iz nas veje vsak trenutek slehernega dne in zato smemo imeti prav takšna merila tudi za vse tiste, ki prihajajo v stik z nami. Povprečnost ne more, ne sme zadovoljiti naših pričakovanj. Ne bi mogla. Kajti mi smo vendar drugačni.

Verjamemo, da je že zbujanje z občutkom, da se bo ta dan drugačnost le prigodila in vstopila v naše življenje, posebno. A žal se prebujamo s tem upanjem dan za dnem, medtem ko dejstvo, da se z istimi občutki zbujajo tudi številni drugi, izničujemo. Resnica je, da morda nismo tako zelo drugačni. V resnici »nihče več ne razmišlja ali skrbi ali čuti, nihče se več ne razburja ali verjame v kaj drugega kot v svojo udobno malo prekleto povprečnost,« piše Richard Yates v romanu Krožna cesta (str. 86), ki nekoliko zadiši po uporništvu bitniške generacije. Uporništvu tistih, ki so dejansko živeli drugače in zato prav takšni tudi bili.

Na rame so si nadeli nahrbtnik in se podali na pot. Zavrnili materialno preskrbljenost v obliki stalnih, dolgočasnih služb, in se predali razuzdanosti. Alkoholu, telesnim užitkom, drogam, besedičenju, pisanju, druženju. Neodgovornosti, pravzaprav. A vendar ima literatura tistega časa svojevrsten čar, saj se zdi, da so se povpraševali o smiselnosti življenja, ki smo ga v tej dobi sprejeli kot edinega resničnega. Življenje, otopelo vseh čutov …

Vsak preobrat nas lahko spodbudi k razcvetu ali umiranju. V vsakem primeru nas premakne. Nekam drugam. V neznano. V drugačno. A prav tu se naše hrepenenje po drugačnosti konča. Kajti vsakič znova izberemo vnovično zbujanje z upanjem in se namesto dogodivščini življenja, s katero nas kliče nov dan, raje predamo rutini in se z njeno pomočjo ogradimo od doživljanja posameznih pripetljajev. Na ta način nas le redko kaj lahko prizadene in uspemo se izogniti vsaki tragediji. Ostajamo nedotakljivi. Fizično prisotni, a milje oddaljeni od svojega bistva.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Človek ne bi nikoli smel napraviti »ničesar, ne da bi poprej dobro premislila. Nato stori najboljše, kar moreš.« (Yates, str. 417) Najboljše je slediti sebi. Izpolnjevati svoje želje, cilje. Že res, da kdaj izgubimo »samo sebe, da sem se komajda še spomnila, kdo sem, in da so spomini kot strela z jasnega prihajali le, kadar so sami hoteli. A morda se tisto, kar smo v svojem jedru, nikoli ne izbriše. Morda je res tako in se skozi naša dejanja pokaže, kdo smo v resnici,« piše Giuseppe Catozzella v delu Nikoli ne reci, da te je strah, str. 206. Kaj, če se dejstvo, da smo goli strahopetci, ki si ne upajo sprejeti, kar pride na pot, četudi hrepenijo po prav tem, nikoli ne izbriše?

Yates piše, str. 153-154: »Mar ne sprevidiš? Ali ne sprevidiš, za kaj pravzaprav gre? Delal boš, kar bi moral storiti že pred sedmimi leti. Poskušal se boš najti. Bral boš in študiral, se sprehajal in razmišljal. Imel boš čas. Prvič v življenju boš imel čas, da boš lahko ugotovil, kaj pravzaprav hočeš početi, in ko boš to ugotovil, boš imel čas in prostost, da boš to tudi začel delati.« Nismo prazne lupine. Vsaj ne bi smeli biti. V sebi nosimo cele svetove. Ki pa jih vse prepogosto zatremo.

Ni dovolj le biti. Potrebno je biti prisoten. Ni dovolj globoko v sebi gojiti hrepenenja in teči za davno izgubljenimi sanjami, ko pa pridejo, jim obrniti hrbet in se še za nadaljnjih nešteto let zapreti v kokon predvidljive varnosti. Pomembno je v svoje življenje vsakič znova spustiti nekaj novega in biti odprt, obenem pa se zavedati, kdo in kaj ima za nas pomen. Vlagati vanje. Vase.

»Pametni, razmišljujoči ljudje lahko takšne reči z lahkoto prebrodijo, prav tako kot prebrodijo nesmiselnost na smrt dolgočasnih služb v mestu in na smrt zdolgočasenih domov v predmestjih. Gospodarske razmere te sicer lahko prisilijo, da živiš v določenem okolju, najvažnejše pri tem pa je, da sam ostaneš neokužen. Pomembno je, da vedno veš, kdo si.« (Yates, str. 31) Kdor ve, kaj nosi v sebi, se ne bo nikdar zadovoljil z lažno udobnostjo in bežal pred drugačnostjo, temveč ji bo šel celo naproti. Raziskoval bo. Svet, življenje, ljudi, ki ga obdajajo, sebe. Svojo pot, želje, hrepenenja, strahove. In iskal. Drugačnost, ki je pogosto drugo ime za živost.

Edino, kar vem, je (Yates, str. 310) »tisto, kar čutim, in vem, da tisto, kar čutim, tudi moram storiti.« Živeti v sozvočju s seboj. Padati, ko ne gre drugače, in leteti, ko se mi veter zažene v krila. Odbesneti bes. Odžalostiti žalost. Odsmejati smeh. Odsrečiti srečo.

Le zakaj bi nas bilo strah budnosti? Zakaj bi se sramovali svojega sveta? Res je, da ni lahko. Nikoli ni lahko. A je vredno. In včasih »naše najtežje odločitve sedejo na rahel piš vetra. In mi z njimi, lahkotni, ne da bi resnično razumeli.« (Catozzella, str. 92)