četrtek, 19. maj 2016

Imeti? Nemara doživeti?


fotografija: © Nina Novak Oiseau
Pred nekaj dnevi mi je znanec vneto razlagal o tem, da ima zelo rad glasbo in da vse dni dobesedno živi z njo. Zjutraj na poti v službo posluša eno od komercialnih radijskih postaj, da ga malce zbudi in napolni z energijo, in popoldne drugo, ob kateri se sprosti. Ko sem mu tudi sama odgovorila, da imam glasbo nadvse rada in zato radijskih postaj ne poslušam in si nasploh poslušanje glasbe odmerjam zelo premišljeno, me je gledal več kot začudeno. Še bolj, ko sem omenila, da me omenjene radijske postaje s svojim okrnjenim in primitivnim glasbenim izborom nikakor ne prepričajo. Zatrjeval je, da četudi morda res predvajajo le nekaj deset pesmi tedensko, tega ne opazi, saj premešajo vrstni red. Na tej točki se mi je zazdelo, da sva prišla do srčike težave: tega ne opazi. Jasno, da ne, kajti poslušati še nikdar ni pomenilo tudi slišati. Takorekoč dokazano je, da določena glasba poneumlja in dela ljudi agresivne. »Nemogoče! Ampak mene zares sprošča,« mi je še odvrnil …

Zavedanje o tem, kaj nam zares škoduje in kaj koristi, je danes zelo trhlo, kajti živimo v hitro vrtečem se svetu, ki nam življenja polni z nepotrebnim balastom, pogosto pod pretvezo, da ga nujno potrebujemo, saj lajša naše delovanje, a ga v resnici pogosto predvsem otežuje. Od nas samih je odvisno, ali smo zmožni potopiti se vase in premisliti, kaj nam življenje zares bogati in kaj ne. Kaj resnično potrebujemo in kaj nam le krade čas. Sama že leta skušam ravnati po načelu "manj je več" in ugotovila sem, da se moram – če želim preživeti v tem s podatki in večno dosegljivostjo vsega prepojenem času – oviti v kokon praznine. Vsaj takrat in tam, kjer je to mogoče.

V nekem trenutku sem se pričela zavedati, da si v primeru da obiščem več koncertov v istem tednu, nobenega od njih ne zapomnim, ker jih nimam časa doživeti. Če pogledam več filmov v razmaku nekaj dni, o njih ne uspem razmisliti in v meni ne pustijo sledi. Če poslušam glasbo neprekinjeno, je ne slišim. In predvsem ne čutim sle po teh ali drugih umetniških zvrsteh. Kadar ves čas spremljam dogajanja po svetu, mi zmanjka časa za reči, ki se dogajajo v mojem življenju in življenju bližnjih … Da bi lahko vzdrževali ravnovesje, je potrebno vse, kar prihaja iz sveta zunaj nas, nadvse skrbno odmerjati.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Tako sem pred leti iz svojega življenja najprej izvrgla televizijski sprejemnik in navado, da ob večerih brskam po različnih programih, strmeč v ekran, ki ne ponuja ničesar ne zanimivega ne izvirnega ne poučnega. Gledljivega pravzaprav. Kar naenkrat sem pridobila nekaj časa, ki sem ga lahko porabila mnogo kreativneje. Naslednji korak k življenjskemu minimalizmu je bila odločitev, da časopisov z izjemo strokovnih revij več ne pregledujem, prav tako ne novic na spletu. Zatem sem se odločila za zamenjavo mobilnega operaterja, ki mi za tretjino prejšnjega zneska ponuja enake storitve, z izjemo prenosa podatkov, katerega moj nekoliko za časom zaostal mobilni telefon ne podpira, poleg tega vseh teh aplikacij niti ne znam niti jih ne želim uporabljati. Trenutno sem tudi brez povezave do svetovnega spleta in se poslužujem knjižnice, ki svojim uporabnikom omogoča tudi to dejavnost. Če sem iskrena, sem se pričela spogledovati z mislijo, da bi tako tudi ostalo. Sprašujem se namreč, zakaj in s kakšnim razlogom naj bi bila dosegljiva vse dni v letu. Poleg tega imam občutek, da bi bila poraba mojega časa še toliko bolj racionalna, saj si večino reči lahko pripravim brez dostopa do te mreže informacij, medtem ko čas, ko je delo z njimi neizbežno, lahko preživim strnjeno v knjižnici in tam uredim vse potrebno. Sumim, da bi ostalo več prostora za avtorske projekte, ki so že leto in pol na zanemarljivem stranskem tiru. Je res potrebno, da je temu tako? Je način življenja, ki se kakorkoli razlikuje od tistega, ki nam ga narekuje potrošniško naravnana družba, resnično neizbežen?

Sami smo tisti, ki odločamo, s čim si polniti čas, ki nam je dan. In če se vrnem na pričetek tega zapisa: tako v kulinariki kot v odnosu do ljudi, je tudi pri glasbi še vedno najboljše vodilo, da manjša količina prinaša kakovostnejšo doživetje, pospremljeno z večjo strastjo in slo. Lahko zajamemo veliko, a bo prazno. Lahko malo, a s poželjivostjo. Kajti kakšen pomen sploh ima karkoli, če nam je postalo že povsem samoumevno, če nas spremlja neprestano, a tega niti zaznamo ne več, kaj šele da bi doživeli ali nemara celo razumeli, da bi sploh lahko sprejeli?