četrtek, 21. januar 2016

Videti človeškost v ljudeh

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Vsak med nami živi po lastnih merilih. So ljudje, ki ves čas delajo pod pretvezo, da morajo, čeprav si v resnici želijo (in hrepenijo) le več ugleda, moči in denarja. Ki ga pogosto nimajo kdaj zapraviti. Višjega standarda, ki je povsem brez pomena. In so ljudje, ki so pogostokrat zdoma, ker morajo delati. Da bi lahko plačali položnice za še en mesec in obdržali streho nad glavo. So ljudje, ki jih zvečer ni doma, ker delajo, da bi zaslužili denar, s katerim bodo otroku kupili nove zimske čevlje. A so tudi ljudje, ki vse dni brezdelno postopajo, ker jim ni mar, da njihovi otroci potrebujejo nova oblačila, saj so stara že tako zguljena, da jih v njih ves čas zebe. Nekateri so doma, ker dela kljub prizadevanju ne najdejo.
 
Poznam tako ene kot druge. In navidezno se mnogi med njimi zdijo enaki, saj bežijo sami pred seboj, le da se eni pred lastnim doživljanjem življenja zatekajo k delu, medtem ko drugi posegajo po nedelu. Vmes so mnogi brez možnosti izbire. A nihče od tistih, ki si želijo vedno več, življenja ne živi, zato so nesrečni, izpraznjeni, zaskrbljeni, žalostni … Le redki znajo življenje čutiti in biti prisotni v njem. Najti izpolnjenost in srečo, ki sta neotipljivi in nekupljivi. »Če bi me bil kateri koli odrasli, ki bi lahko uresničil moje želje, vzel resno in me vprašal, kaj bi rada dobila, bi bil izvedel, da nočem nič takega, kar bi lahko imela, ali da bi hotela postati lastnica kakšnega predmeta. Bolj sem si želela, da bi na božični dan nekaj čutila. Pravo vprašanje bi bilo: "Ljuba Claudia, kakšno doživetje bi rada za božič?" Lahko bi bila povedala: "Rada bi sedela na pručki v kuhinji pri stari mami, naročje bi imela polno lipovk in bi poslušala dedka, ki bi samo zame igral na violino." Nizka pručka za moje telo, babičina kuhinja za občutek varnosti in topline, volj po lipovki, zvenenje glasbe, in ker bi bilo dobro, da bi delovali vsi moji čuti, mogoče potem še okus breskve,« piše Toni Morrison v romanu Najbolj modre oči (str. 23). Otroci si novega računalnika, telefona, še enega potovanja ali kupa igrač ne bodo zapomnili, to je pomembno za vas. Si bodo pa zapomnili, da ste pogosto odsotni in vam to globoko v sebi zamerili. Kajti otroci so v svojem bistvu nadvse skromni.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Morrisonova je svoje življenje posvetila pisanju o malem temnopoltem človeku, njegovem življenju in krivicah, ki so se mu (in se) dogajale zaradi manjvrednostnega položaja v družbi. Za svoje delo je prejela Nobelovo nagrado. Upravičeno. Nobelovo nagrado pa je prejel tudi Alexis Carrel, francoski kirurg, ki je razvil tehniko spajanja krvnih žil in pomembno prispeval k presajanju organov. V svojem delu Človek, neznano bitje je zapisal, da »robustnež in genij ne bi smela biti enaka pred zakonom. Neumni, neinteligentni, tisti, ki so raztreseni, nezmožni daljše pozornosti ali napora, nimajo nobene pravice do višje izobrazbe.« (Rebecca Skloot, Nesmrtno življenje Henriette Lacks, str. 77) Izjava je nadvse rasistična in zaradi nje se človek z razlogom vpraša, mar je njegova inovativnost v medicini res velika v tej meri, da si zasluži tako pomembno nagrado. Velik strokovnjak najbrž je bil, človek ne. Kajti »nobenega človeka ne smemo gledati kot abstrakcijo. Namesto tega moramo v vsakem človeku videti vesolje z njemu lastnimi skrivnostmi, z lastnimi dragocenostmi, z lastnimi viri tesnobe, in z določeno mero zmagoslavja,« je dejal Elie Wiesel.

Bila je Henrietta Lacks. Temnopolta ženska. Mati petih otrok. Žena. In bolnica z rakom materničnega vratu. Preprosto: HeLa. George Gey, vodja raziskav na tkivnih kulturah v bolnišnici John Hompkins si je prizadeval vzgojiti maligne celice zunaj človeškega telesa, da bi lahko poiskal vzroke za nastanek raka in z njihovo pomočjo iznašel zdravilo zanj. Te celice so bile celice Henriette Lacks, a so ji jih vzeli brez njene vednosti in privolitve, kot tudi brez vednosti in privolitve njenih svojcev. Svojcev, ki si osnovnega zdravstvenega zavarovanja ne morejo privoščiti in ki dobri dve desetletji niso niti vedeli, da celice njihove matere še živijo. A ko je vest prispela do njih, si nihče od strokovnjakov ni vzel časa, da bi jim pojasnil, kaj natanko to sploh pomeni. V roke so jim potisnili strokovno študijo o genetiki in jih odpravili, češ da bodo v čtivu izvedeli vse potrebno. Mar res? Gre za ljudi, ki so končali le nekaj razredov šole … »Povedala je, da ji različni ljudje že desetletja obljubljajo te informacije pa jih nikoli ne dobi. "Sita sem tega," je rekla. "A veš, kaj bi res rada? Rada bi vedla, kako je moja mama dišala. Cel življenje nič ne vem, niti najmanjših najbolj navadnih malih reči, recimo, katero farbo je mela najrajš. A je rada plesala? A me je dojila? Ti, Bog, to bi pa res rada vedla. Pa mi nobeden nikol nič ne pove.« (Skloot, str. 70)

Celice Henriette Lacks so uporabili pri raziskavah genov, ki povzročajo raka. Zaradi njih imamo danes zdravila za herpes, levkemijo, gripo, hemofilijo, Parkinsovo bolezen. Z njihovo pomočjo so preučevali presnovo laktoze, spolno prenosljive bolezni, vnetje slepiča, staranje. Na njih testirali steroide, kemoterapevtike, hormone. Gre za žensko, ki je brez najmanjšega dvoma v vsem 20. stoletju, če že ne skozi celotno zgodovino, najbolj vplivala na življenja vseh nas in povzročila revolucijo v medicini. Vendar to priznavajo le redki, ker le redki poznajo njeno ime in še manj jih ve, da so bile celice odvzete brez privolitve. Bile so ukradene.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»Vsakdo na svetu jim je lahko ukazoval. Belke so pravile: "Naredi to." Beli otroci so pravili: "Daj mi to." Belci so pravili: "Pridi sem." Črnci so pravili: "Ulezi se." Samo črnski otroci in same med sabo si niso mogle ukazovati. Vendar so vse to sprejemale in prenovile po lastni podobi. Gospodinjile so v hišah belcev in so se tega tudi zavedale. Ko so belci pretepali njihove može, so počistile kri in odšle domov, tam pa jih je zlorabljal isti mož, ki je bil žrtev. Z eno roko so teple otroke, z drugo kradle zanje. Roke, ki so podirale drevje, so tudi prerezovale popkovino; roke, ki so kuram zavijale vratove in klale prašiče, so tudi spodbujale sanpavlije k cvetenju; roke, ki so nalagale snope, svežnje in vreče, so zazibavale otročke v spanje. Ploščate kolače so ravnale v kosmičaste ovale nedolžnosti – in zavijale pokojnike v mrtvaški prt. Ves dan so orale in prihajale domov, da so se ugnezdile kakor češplje pod udi svojih mož. Noge, ki so se oklepale muljega hrbta, so bile prav tiste, ki so objemale boke njihovih mož. In v tej razliki je bila vsa razlika,« je na straneh 129 in 130 zapisala Morrisonova. V 50-ih letih minulega stoletja je bil rasizem še vedno v razmahu in temnopolti so imeli nizek družbeni položaj. Status manjvrednih. Z njimi se je smelo početi dobesedno vse. Dokler se ni uprla ženska, ki je prav tako zaznamovala 20. stoletje in celotno zgodovino človeštva ter povzročila družbeno revolucijo: Rosa Parks. Vendar se je zgoraj navedena zloraba zgodila kljub temu, da je bil leta 1947 (štiri leta pred odvzemom celic HeLa) sprejet etični kodeks, danes znan kot Nürnberški kodeks, ki določa: »Prostovoljna privolitev ljudi, ki sodelujejo v raziskavi, je absolutno bistvenega pomena.«

Henrietta Lacks v raziskavah ni sodelovala prostovoljno, prav tako ne njeni svojci, katerim so v nadaljnjih desetletjih večkrat vzeli kri, da bi prišli do novih podatkov. »Kar nekako nisi več človek, če o tebi razmišljajo kot o Moju, če si Mo v medicinski dokumentaciji. "Danes prišel Mo." Kar naenkrat nisem bil več oseba, ki jo je Golde objemal okrog ramen, bil sem Mo, celična linija, kos mesa.« (Skloot, str. 221)

So mar napredek, priznanje, in če se vrnem na začetek, višji življenjski standard – z drugimi besedami: pohlep –, res tako pomembni, da izgubimo spoštovanje do sočloveka, bližnjih in v želji po uspehu nazadnje tudi spoštovanje do samega sebe? Mar nismo vsi ljudje?! Ki si zaslužimo dostojno življenje in priznanje, da smo. »"Ko sem videla tiste nohte," mi je povedala Mary pozneje, "bi skoraj omedlela. Pomislila sam, oh, ježeš, pa saj ona je človek. Predstavljala sem si jo, kako sedi v svoji kopalnici in si lakira nohte na nogah, in takrat me je prvič zadelo, da so tiste celice, s katerimi smo delali toliko časa in jih razpošiljali po vsem svetu, da so tiste celice prišle iz žive ženske. Prej nisem na to niti pomislila.« (Skloot, str. 109) Gre za izničenje, ki v prvi vrsti več kot o tistem, o katerem pripovedujemo, pove o pripovedovalcu samem. Ne delajmo si utvar, da je danes bistveno drugače. Ker ni. Še vedno blodimo po svojih poteh, misleč da smo edini, in v upanju da bi dosegli želeno, pri čemer niti opazimo ne čustvovanj drugega. Njegovih prizadevanj. Rasti. Ljubezen pač »ni nikoli boljša od tistega, ki ljubi. Zlobni ljudje ljubijo zlobno, nasilni ljudje ljubijo nasilno, šibki ljudje ljubijo šibko, neumni ljudje ljubijo neumno, ampak ljubezen svobodnega človeka ni nikoli varna. Za ljubljeno osebo ni darila. Samo kdor ljudi, ima svoj dar ljubezni. Ljubljena oseba je ostrižena, zamegljena, zmrznjena v srepenju notranjega očesa tistega, ki ljubi.« (Morrison, str. 191) Bilo od nekdaj. In bo za vekomaj.