sreda, 20. maj 2015

Za svet v miru

foto: © Nina Novak Oiseau
Kako zelo nepomembno je vse, za kar si prizadevamo … nekaj občudovalcev več, nekaj evrov na bančnem računu več, nekaj oblek več, nekaj kozmetike več, nekaj torbic in čevljev več, nekaj cigaret in piv več, nekaj uspeha več, nekaj prodanih vstopnic več in mnoge druge reči, ki takšnim ali drugačnim ljudem bogatijo življenje. Odvisno od posameznika. Vendar so naša življenja v merilu celotnega kozmosa tako majhna, da je greh celo pomisliti, da je vse našteto tudi v resnici pomembno. Ker ni. Edino pomembno je pravzaprav živeti življenje in ga doživeti ter v njem (notranje) doseči največ, kar lahko. Po svojim močeh, zmožnostih in sposobnostih.
 
Selma. Boj za državljanske pravice. In dr. Martin Luther King ml., ki je leta 1964 prejel Nobelovo nagrado za mir in ki uživa vse moje spoštovanje. Četudi je služboval Bogu, so njegove pridige predvsem zgodbe o človeškosti in dobroti. O pomoči drug drugemu in žrtvovanju za sočloveka. Navdihujoče, saj se iz njih lahko naučimo marsikaj o svetu, kakršen bi moral biti, a ni. Tudi o krutosti, ki je večna spremljevalka vseh časov. Včasih se zazdi, da se sodobni človek več ne zna bojevati ne za skupno dobro ne za drugega, temveč se zapira pred svetom in vdori drugih, medtem ko v središče lastnega življenja postavlja ne sebe, kot je edino prav, temveč izključno sebe.

A nekdaj je bilo drugače … tudi takrat, ko so se temnopolti združili v pohodu, ki so ga posvetili boju za državljanske pravice. »Čeprav zaradi narave tega povzetka pogosto uporabljam zaimek "jaz", bi moral ta v vsakem pomembnem delu zgodbe postati "mi". To ni drama, v kateri igra le en igralec. Natančneje je to kronika petdeset tisočih črncev, ki so si k srcu vzeli načela nenasilja, ki so se naučili boriti za svoje pravice z orožjem ljubezni in ki so si medtem pridobili novo oceno o lastni človeški vrednosti,« je nekega dne dejal dr. Martin Luther King (povzeto iz njegove Avtobiografije, str. 71).

Selma je tudi naslov filma režiserja Ave DuVernaya, ki prikazuje prelomna 60-a leta minulega stoletja, ko so se temnopolti Američani borili za pravice enakopravnosti, medtem ko je v središče te zgodovinske biografske drame postavljen nenasilen pohod od Selme do Montgomeryja, ki je nazadnje vendar omehčal predsednika Lyndona Johnsona, da je sprejel zakon, po katerem so temnopolti dobili volilno pravico. A za vse je pravzaprav "kriva" Rosa Parks …
 
Nešteto temnopoltih je s smrtjo in krvjo tlakovalo pot, ki je nazadnje privedla do cilja. A vendar, če zajamem celotno človeštvo, kaj smo dosegli? Ničesar. Na tisoče ljudi še vedno vsakodnevno umira na ulicah in trpi za posledicami rasističnih izpadov skrajnežev. Otroci v Afriki umirajo od lakote. Otroci na Bližnjem vzhodu umirajo pod težo orožja. Čas je, da prevzamemo svoj del odgovornosti. Vstopili smo namreč, čeprav se zdi, da smo že od nekdaj v njej, v »dobo, ko smo poklicani, da zastavljamo nekatera temeljna vprašanja o celotni družbi. Še vedno smo poklicani, da ponudimo pomoč beraču, ki se znajde v bedi in agoniji na življenjski poti. Toda nekega dne se moramo vprašati, ali ni nemara treba ponovno strukturirati in obnoviti poslopja, ki proizvaja berače. To je mesto, kjer smo zdaj.« (str. 391)
 
In kje smo zdaj? Tam, kjer jaz veljam več kot ti. Tam, kjer moje velja več kot tvoje. Tam, kjer njihovo sploh ne obstaja. Tam, kjer je prostor le zame. Smo izgubili sposobnost presoje, kaj je prav in kaj narobe? Zagotovo, in to že davno. Oddaljevanje od drugih nas je prikrajšalo tudi za bližino z lastnim srcem. »Danes zjutraj vam pravim, da če niste nikoli našli ničesar, kar bi vam bilo tako drago in tako dragoceno, da bi za to umrli, potem niste sposobni živeti. Lahko ste stari osemintrideset let, kot sem po naključju star jaz, in nekega dne se pred vami pojavi velika priložnost in vas poziva, da se zavzamete za neko veliko načelo, neko veliko vprašanje, neko veliko prizadevanje.« (str. 388)
 
Si boste upali? Ta veliki mož si je upal. Kajti zavedal se je, da je vse, kar v resnici potrebujemo le pravica do dostojnega življenja. In zato je žrtvoval svoje udobje, ne nazadnje, svoje življenje, ki ga je preživel v skromnosti. Zavedal se je, da vse, kar potrebujemo, predstavljajo mir, ljubezen, dobrota, sreča. Vse, kar potrebujemo, je svoboda. Verjamem v besede tega človekoljuba, ki je dejal, da»občasno v življenju pridejo tisti trenutki neizrekljive izpolnitve, ki jih ni mogoče popolnoma razložiti s simboli, ki jih imenujemo besede. Njihov pomen je mogoče izraziti samo z neslišnim jezikom srca.« Verjamem v svet brez nasilja. V svet, v katerem bodo vsi ljudje enaki. V svet, ki mu bo vladal mir.