četrtek, 3. marec 2016

Rasti z zaupanjem v očeh

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Že Herbert George Wells, vsestranski angleški pisatelj, je dejal, da je »civilizacija tekma med izobraževanjem in katastrofo.« Nikakor se ne morem znebiti občutka, da so prav izobraževalni sistemi tisti, ki nas vodijo v pogubo, pri čemer se mi v spomin nemudoma prikradejo srednješolska leta, zapravljena ob učenju matematike, ki ne le, da je od mature dalje zame povsem neuporabna, temveč o njej preprosto ne (z)morem razmišljati. Večkrat se zalotim pri vprašanju, kaj vse bi lahko v tistih štirih letih ustvarila in dosegla, če se moje življenje ne bi vrtelo okrog številk. In vrsto poniževanj s strani profesorja, ki so bila redno spremstvo njegovih ur. Medtem ko sem prebirala odlično študijo Kreativne šole Kena Robinsona in Louja Aronice, ki menita, da »vsakega lahko pripraviš do tega, da ti naredi uslugo. Ne moreš pa pripraviti skupine, da bi sledila ukazu,« sem si zamišljala, kako bi bilo, če bi ta isti profesor matematike prišel na moj nastop v glasbeni šoli ter me spodbujal pri tem, kar sem imela rada. Nemogoče. Zanj smo bili pač vsi butci, iz katerih ne bo nič. Rezultat tega je, da ne maram matematike, ker preprosto nisem rojena zanjo, medtem ko je iz mene, sem prepričana, vendar nekaj nastalo. A morda bi še več, če ne bi …

Kakorkoli, avtorja omenjene knjige zagovarjata drugačne pristope k poučevanju in izobraževanju. Sta velika nasprotnika standardizacijskih testov, ki so namenjeni sami sebi, kajti ne smemo pozabiti, da so njihovi rezultati pogosto dobri na račun slabega splošnega znanja istih otrok, ki teste pišejo in se mesece intenzivno pripravljajo nanje, medtem ko izkustveno znanje zanemarjajo, le zato, da bi se politični veljaki lahko bahali z rezultati in vzklikali, češ da so svetovna velesila. Če bi kdorkoli pričakoval, da Amerika v testih prednjači, se moti. Kajti najvišja mesta dosegajo azijske države, še posebno Kitajska in Šanghaj, a ne ena ne drugi ne potrebujeta »tako imenovanih prvovrstnih šol. Potrebuje šole, ki delujejo po razumnih izobraževalnih načelih, spoštujejo načela telesnega in psihološkega razvoja učencev in postavljajo trdne temelje za njihov vseživljenjski razvoj.« (str. 21) Kar je pomembno namreč »ni vselej merljivo, in kar je merljivo, ni vselej pomembno,« je dejal vzgojitelj Elliot Eisner. Pa še kako prav ima!

Pomislim na afriške otroke, vedno nasmejane, čeprav so morda v procesu izobraževanja za zunanje opazovalce nekoliko "razpuščeni". Na drugi strani so nadvse vestni otroci iz držav, kjer vse temelji na ekonomski in statusno-simbolni rasti (Južna Koreja, Japonska, Kitajska, Šanghaj idr.) ter spodbujanju tekmovalnosti. Da, treba je priznati, da so to države, katerih rast je neizpodbitna. Na mednarodnih testih njihovi otroci, bodoči intelektualci, dosegajo najboljše rezultate. Vendar ne smemo pozabiti, da so to tudi države, v katerih je stopnja samomorilnosti med mladimi izjemno visoka. Uspeh? Najbrž ne.

fotografija: © Nina Novak Oiseau
Mar ni bistvo naših življenj najti srečo in zadovoljstvo v dneh, ki so nam dani? A kako jo najti v letih, ko se dan za dnem selimo iz učilnice v učilnico in vsakih 45 minut prekinemo svoje delo, kar nam preprečuje poglobiti se v določeno temo. Avtorja menita, da bi takšen način poslovanja vsako podjetje kmalu pripeljalo do bankrota. Zakaj torej to isto zahtevamo od otrok?

»Vsi živimo v dveh svetovih. Je svet, ki obstaja, ne glede na to, ali obstajate vi. Obstajal je, preden ste se rodili, in obstajal bo, ko vas ne bo več. To je svet predmetov, dogodkov in drugih ljudi, svet, ki vas obdaja. Drugi svet obstaja le zato, ker obstajate vi; zasebni svet vaših misli, občutkov in zaznav, svet znotraj vas. Porodil se je z vašim rojstvom, in ko boste umrli, ga ne bo več. Svet okoli sebe poznamo le skozi svet znotraj sebe, po čutih, s katerimi ga zaznavamo, in zamislih, po katerih ga osmišljamo.« (str. 51) Ne smemo pozabiti, da sveta ne vidimo, »kakršen je, vidim ga, kakršna sem,« je dejala pisateljica Anaïs Nin. V kateri svet je torej smiselno vlagati? Odgovori bodo raznoliki, glede na našo osebnost in kulturo, iz katere prihajamo. Zagotovo si zgoraj omenjeni "junaki" želijo priznanja s strani drugih. A moralo bi biti ravno obratno. Vlagati je potrebno v notranji svet, in tega bogatimo le tako, da v sočloveku vidimo človeškost. Osebnost.

Kultura šol naj bi po mnenju Kena Robinsona izpolnjevala štiri osnovne izobraževalne cilje: ekonomskega, kulturnega, družbenega in osebnega. Vsaka od šol, ki jih obiskujemo, bi naj razvijala radovednost (sposobnost za postavljanje vprašanj in raziskovanje, kako deluje svet), ustvarjalnost (sposobnost za porajanje novih zamisli in njihovo uporabo v praksi), kritičnost (sposobnost za razčlenjevanje podatkov in zamisli ter oblikovanje razumnih argumentov in sodb), komunikacijo (sposobnost za konstruktivno delo z drugimi), sočutje (sposobnost vživljanja v druge), obvladanost (sposobnost za razvijanje občutka osebne harmonije in ravnovesja) in državljanstvo (sposobnost za ustvarjalno angažiranost v družbi in udeleževanje v procesih, ki jo podpirajo). Sliši se smiselno, vendar dvomim, da kateri od šol uspe spodbuditi vsaj eno od naštetih lastnosti. Tiste, ki sem jih obiskovala sama, zagotovo niso našega znanja gradile na osebnem nivoju, saj smo bili le gruča nerazumljenih mladih, s katerimi se nihče ni ukvarjal. Ne zares. Pa se zato najbrž nismo ukvarjali niti drug z drugim. A vendar vsi potrebujemo »učitelje, ki navežejo stik z njimi. Predvsem pa potrebujejo učitelje, ki verjamejo vanje.« (str. 104)

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»Osebno prilagojen pristop pomeni, da učitelji upoštevajo razlike pri poučevanju različnih učencev. Pomeni tudi, da dopuščajo prožnost znotraj učnega načrta, tako da imajo vsi učenci – poleg tistega, kar se morajo naučiti skupaj – možnost, da sledijo tudi lastnim zanimanjem in odlikam.« (str. 85) Zelo težko, če se moramo ves čas guliti matematiko (ali nemara kaj drugega, tretjega), ki ne le, da je ne razumemo, temveč nam preprosto ne leži in smo globoko v sebi povsem prepričani, da je po zaključenem šolanju ne bomo potrebovali nikdar več. Vsak med nami ima svoj medij izražanja in dojemanja sveta. Moj so besede. Kot posamezniki zaradi tega ne bi smeli biti vredni nič manj od navdušencev nad geometrijo ali ulomki. Sprašujem se, kako bi bilo, če bi namesto štiriletnega poslušanja, da iz mene nič ne bo, bila deležna spodbude in bi šola kot taka »nagovorila inteligentnost otrok, namesto da jo obravnavamo zviška? Kaj ko bi učni načrt oblikovali iz njihovih vprašanj in zanimanj o svetu, iz naše človeške naravne želje po ustvarjanju in delovanju? Kaj ko bi razvili izobraževalne prakse, ki spodbujajo – namesto da bi omejevale – ustvarjalnost in inovativnost? Kaj ko bi šole, osvobojene utečenosti, ki zadržuje nekatere šole, in standardiziranega preverjanja, ki hromi razgovor in prakso našega naroda, lansirale izumitelje, umetnike in pobudnike sprememb, ki bi drzno in pogumno delovali v našem spreminjajočem se svetu? Kaj ko bi povezali učenje v šoli z življenjem, kakršnega bodo zelo verjetno živeli po njej? Z življenjem, kakršnega upamo, da bodo imeli?« (str. 201)

Občasno se spogledujem z mislijo, kako bi bilo, če bi se v šoli naučili osnov in hkrati odkrili svoje poslanstvo ter ga razvijali. Bi bil naš notranji svet bogatejši? Bi bili srečnejši? Verjamem da. Kajti »sistem množičnega izobraževanja je bil zasnovan tako, da se učenci prilagajajo določenim zahtevam.« (str. 35) Zaradi tega velik del nas kot osebnosti trpi. Resda na zunaj delujemo usposobljeni in trdni, vendar dvomim, da nekoliko višji znesek zaslužka lahko nadomesti notranje zadovoljstvo, ki je vedno odraz skromnosti. Z ozirom na planet, ki nas hrani, in v upanju na boljše življenje nas samih ter naših potomcev, bi morali stremeti prav k njej. K skromnosti. Kajti dejstvo je, »da bi Zemlja lahko preživljala največ petnajst milijard ljudi, če bi vsak človek na njej porabil toliko, kolikor porabi povprečen Indijec. Torej smo že napol tam. Težava je v tem, da ne porabimo toliko kot povprečen Indijec. Če bi vsak človek porabil toliko, kolikor porabi povprečen človek v Severni Ameriki, je bilo rečeno, bi planet lahko preživljal največ 1,5 milijarde ljudi. Torej smo že petkrat čez.« (str. XX)

Namen izobraževalnih ustanov ni in ne bi smel biti polnjenje možganov naših otrok s še več podatki, ki jih bodo znali ponoviti ali uporabiti ob vsaki priložnosti, kot se zdi, da počnemo. Ta pot je žal napačna. Več nas ne bo pripeljalo k boljšemu. Več nas bo izničilo. Prava pot bi bila spodbuditi vsakega posameznika, da v sebi odkrije tisto, kar ga veseli, mu pomagati poglobiti znanje in ga vzgojiti v razmišljujoče, kritično, ljubeče, srečno, zadovoljno, čuteče, samozavestno, a tudi ponižno bitje.