ponedeljek, 5. oktober 2015

V objemu pozabe

foto: © Nina Novak Oiseau
Zadnje čase pogosto premišljujem o samoumevnosti, s katero živimo. A k temu razmisleku me ni napeljalo le prebiranje romana Tisha, v katerem Robert Specht opisuje življenje Anne Hobbs na Aljaski, temveč tudi film 45 let. In, predvsem, življenje samo.
»Hecno, da pozabimo na stvari, ki nas osrečujejo,« je v filmu dejala glavna protagonistka Kate. Sama bi dodala še, da je nadvse nenavadno, kako zlahka pozabimo na ljudi, ki jih želimo imeti ob sebi tudi čez leta. Film namreč prikazuje paleto čustvenih odtenkov nekega odnosa, ki nikdar ni enoznačen, temveč je vedno sestavljen iz neštetih prizadetosti, žalosti in razočaranj ter obilo prijaznosti in pozornosti. Trpkosti in radosti.
Dandanes živimo življenje, kjer je dovolj občasno srečati se, kadar pač uspemo, in takrat preživeti nekaj skupnega časa v lokalu ob skodelici čaja ali kave, kjer nam pozornost odvrača nešteto drugih ljudi, zvokov, slik, besed, dejanj itn. A je mar to res dovolj? Kako dobro sploh poznamo drug drugega? Se mar sploh lahko zares spoznamo, če življenje le poročamo, a ga ne razlagamo? Dosedanji odnosi in tudi življenjske izkušnje so me naučili, da se globina rodi šele ob skupnih dejavnostih, ki so lahko sprehajanje ali hoja v hribe, prebiranje in pogovor o knjigah, udeleževanje kulturnih dogodkov, kuhanje in nešteto drugih reči. Kajti takrat smo mi zares mi. Dejavnosti, ki nas osrečujejo, nas pehajo k temeljitejšemu raziskovanju življenja samega in takrat se lažje odpremo. Odprtost pa je seveda predpogoj, da spregovorimo o svojih čustvih. In ti so potrebni za izgradnjo enega sveta z dvema obrazoma. Kajti če se o čustvih ne pogovarjamo in sebe ter svoja doživljanja ne delimo drug z drugim, naši odnosi nimajo prave vrednosti. A seveda spregovoriti o svojih čustvih pomeni razgaliti svojo ranljivost, kar je privilegij redkih. Le najbližjih.
»Pa nič zato! Če imaš na vsem svetu le enega samega človeka, ki te ljubi in veruje vate, je to že dovolj čudovito,« je zapisal Robert Specht (str. 70) v prej omenjenem romanu. Zakaj potemtakem hlepimo po več in se hkrati zadovoljimo z veliko manj?
Vdani v usodo čakamo, da mine naš življenjski čas, medtem ko gojimo verovanje, da bo vedno, kot je ali denimo celo nekoliko boljše. Pa se bojim, da ne bo. Kajti edina stalnica življenja je spremenljivost. Izkušnje nas preobražajo, dejavnosti, ki se jim posvečamo, nas učijo in zaradi njih postajamo zrelejši ter modrejši, medtem ko ljudje, s katerimi si delimo korak, pogosto tudi odidejo. Preprosto zato, ker se naše poti razidejo ali morebiti zato, ker svoje tostransko iskanje zaključijo pred nami.
Zatorej bi se morali zavedati sreče, ki nam je dana. Povedati in pokazati, kako dragoceni so nam ljudje, s katerimi si delimo korak in jih ne nazadnje tudi nadvse skrbno izbirati. Jim skušati vsak dan na obraz narisati nasmeh s to ali ono pozornostjo. Jim nakloniti le prijaznost. Kajti z nami so celo takrat, ko nam vsi drugi obračajo hrbet. In mi to vemo. Tako kot oni vedo, da bi bilo obratno. Svoje strahove moramo prav zato kdaj tudi premagati in s svojimi dejanji ter besedami dati do znanja, da ljudi ob sebi občudujemo. Jih cenimo in spoštujemo. Jih imamo radi. Kajti morda jih nekega dne ne bo več ob nas.
»Samo ozri se okoli sebe. Ta dežela je tako velika in lepa, da ti je čudovito že zato, ker tu živiš. Niti zamisliti si ne morem, da bi živel kje drugje.« (str. 194) Isto bi morali dejati tudi za tiste, ki nas obkrožajo. Zaradi globine našega odnosa in njihove edinstvenosti si ne bi smeli niti predstavljati življenja brez njih. Kajti, četudi nas zebe »in bila sta večkrat lačna kot sita, /…/ jima je bilo zaradi tega vseeno, saj sta imela njo – imela sta človeka na tem svetu, človeka, ki ju je poznam in ju razumel.« (str. 420) In tega nikakor ne gre jemati kar samoumevno, saj gre za nadvse redko dobrino, ki le izjemoma preseka sivost povprečnosti.