ponedeljek, 5. januar 2015

Včasih nam je do tega, da se uležemo na tla in jih prepojimo s solzami

fotografija: © Nina Novak Oiseau
»Živiš samo enkrat, zakaj tolikokrat umreš?« (str. 149) so besede, ki so ostale za Oharo Tetsujem, salarymanom (1), ki po izgubi službe odhaja posedati na klop v park, kjer sreča mladega Taguchija Hiroma, hikiromorija (2). Oba sta izobčenca v družbi, ki na posameznika pritistka s storilnostjo in temu se upirata z umikom vase. Vendar sčasoma, vsak na svoj način, premagata meje, ki ju ločujejo od tega, da bi živela, k čemer zagotovo pripomore prijateljstvo, ki se stke na začudenje obeh. Iz dneva v dan skozi zaupen pogovor drug drugemu razkrivata drobce, ki so ju pripeljali do brezupa.

»Deklica se kar naprej smeji. Velikokrat se sprašujem, zakaj to ni več mogoče, biti brezpogojno srečen. Zakaj ždiš, ko odrasteš, kjer koli že si, v ozkih in nizkih prostorih in kvečjemu hodiš iz enega v drugega, ko pa si se kot otrok nahajal v prostoru brez sten.« (str. 66) Kaj se zgodi z delom obsedenim človekom, da v trenutku, ko je odpuščen, z njega pade »breme. Ja, sram me je bilo priznati, da za zlata vreden trenutek nisem čutil ničesar drugega kot olajšanje. Niso me potrebovali. Nič mi ni bilo več treba dokazati.« (str. 61) Vse, česar si še želi, je le to, da »bi recimo človek lahko še delal, pa ne zavoljo rezultatov, temveč delal iz predanosti, brez naprezanja.« (str. 67)

»Vtem ko sem manjkal, sem kršil zakon, ki zapoveduje, da moraš biti prisoten, in če si, moraš nekaj početi, nekaj doseči.« (str. 53) Družba, v kateri živimo, je kapitalistično naravnana. Posamezniku, čigar potrebe povsem razvrednoti, narekuje delo, dosežke, zaslužek in materialne dobrine, ki izdajajo družbeni status. Le tako nekaj velja, kajti zdi se, da življenje samo v dobi kapitala ne šteje ničesar več. Oseba, željna dela, a tudi življenja, kmalu zapade v rutino, ki jo presekajo le še odhodi in prihodi na delo in domov. Pričakovanja, da bi zadostili upom bližnjih in okolici, ki bi nas zaradi tega sprejela medse, so vse prej kot želja nas samih. Tovrstni pritiski slej ali prej privedejo do vprašanja: »Misliš, da naju potrebuje? Mislim, ljudi kot sva midva, ki sva skrenila s poti, se izmaknila. Ki nimajo diplome, izobrazbe, dela, ki nimajo česa pokazati, ki se niso ničesar naučili razen tega: da se splača živeti. Strah me je te misli, da bi lahko zdaj, ko sva se tega naučila, spoznala, da naju ne potrebujejo. Kljub vsemu sva zaznamovana. Imava hibo. Kaj, če nama tega ne oprostijo?« (str. 157-158)

Tretji roman avstrijsko-japonske pisateljice Milene Michiko Flašar Klical sem ga Kravata izvrstno postavlja ogledalo kapitalizmu in na neposreden, a hkrati nadvse nevsiljiv, način pokaže, kakšne so posledice izničenja življenja vsakega posameznika. Kakšno vrednost imajo iskre v očeh slehernega med nami. Zgodba je umeščena na Japonsko, kjer je pritisk na uspešnost in storilnost najbrž največji na vsej zemeljski obli. A dejstvo je, da je bil delovni ritem tudi pri nas pred desetletjem ali dvemi povsem drugačen. Zdi se, da dandanes vsi plujemo proti brezizhodnosti, kakršno sta občutila Ohara in Taguchi. Pritisk, ki zapoveduje nadčloveško storilnost in uspešnost – nadtalentiranost, če se tako izrazim – posameznika izniči na vlogo stroja. Zato se ne gre čuditi, da imamo vse pogosteje potrebo tla prepojiti s solzami. Kajti »oči so okna, skozi katera gleda duša.« (str. 75)

Morda šele z umitimi očmi zmoremo ponovno ugledati svoje bistvo. Edino življenje, ki nam je dano, a ga zapravljamo v pehanju za nepomembnim priznanjem veljakov, ki se počutijo živo le kadar posedujejo moč. Ugledati svet, ki nas obdaja. Svet, ki bi mu bilo marsikdaj bolje ubežati.

Verjamem, da nam je tostranska izkušnja dana zato, da si naberemo čim več izkustev, znanj, spoznanj. Verjamem, da živimo zato, da nekaj dosežemo. Vendar prav tako verjamem, da so dosežki pogojeni z občutenjem življenja. "Laboratorijski ljudje", neprenehoma zaprti med štirimi stenami svojih pisarn, ki se ženejo za uspehom, da bi v očeh družbe opravičili svojo "normalnost", v sebi umirajo še preden pričnejo živeti. Avtorica romana odstira prav smrt – fizično in še posebno duševno –, ki je posledica ne-živetja. Krutost kapitalistične družbe, ki od nas pričakuje popolnost, številne ljudi peha v smrt, najsi bo v umik vase ali v samomorilna dejanja.

Koliko življenj je ugasnilo, ker ljudem ni dano prav tisto edino, kar želijo, morajo, smejo, kar jim pripada? Živeti. Čas danes izničuje človeško naravnost. In verjamem, da rezultati prav zato pogosto umanjkajo. Ker ni več volje in veselja, le še nuja. Prisila. Je vredno? Za čim se v resnici ženemo? Za nekaj gigabajtov računalniškega prostora več? Za prekritost celotnega sveta s telekomunikacijskimi omrežji? Za nekaj prodanih reklamnih kemičnih svinčnikov več? Komu neki to koristi?!

»Če se lahko česar koli naučiš, potem samo tega, da se ne smeš sramovati. Naj te ne bo sram, da si človek s čustvi. Vseeno kaj, čuti iskreno in globoko. Čuti še za kanček bolj iskreno, čuti še za kanček bolj globoko. Čuti zase. Čuti za drugega.« (str. 110-111)

Smisel življenja ni garanje od jutra do jutra in pehanje za niti omembe vrednimi dosežki. Smisel življenja tudi ni ždenje znotraj štirih sten in rutiniranost dnevov. Niti nista smisel življenja posedanje doma in brezdelnost. Življenje je v resnici nadvse preprosto. Resnica je preprosta, a vendar mnogi raje živijo v laži. Vse, kar življenje terja od nas, je ravnovesje vsega, kar ponuja. Kajti nezmožni smo nekaj doseči, če si ne znamo vzeti čas zase in zaslišati svojo bit. Življenje je neujetost in svobodnost. Je izkustvo. Je čutenje. Nas samih in nam dragih. Kajti »mar nismo tukaj zato, da bi se drug drugega dotaknili?« (str. 106)


(1) moški uslužbenec v podjetju
(2) človek, ki se zapre v hišo in omeji stik z družino, čas izolacije lahko traja tudi 15 let ali dlje